Letnia akademia diagnozy, terapii i edukacji matematycznej

Diagnoza i terapia trudności w nauce matematyki dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Cele:
Uczestnicy zdobywają potrzbną wiedzę i praktyczne umiejętności diagnozy i terapii zaburzeń w uczeniu się matematyki. Podwyższając swoje kwalifikacje stają się bardziej konkurencyjni na zajmowanym stanowisku pracy, poszerzają wachlarz umiejętności rozpoznania trudności i wspomagania procesu liczenia.

Adresaci:

Dyrektorzy szkół, pracownicy PPP i RODK, nauczyciele matematyki na wszystkich etapach edukacyjnych, psychologowie i pedagodzy szkolni oraz inne osoby zainteresowanie tematem szkolenia

Program:

Blok 1. Neurodiagnoza

  • Poznawcze zdolności operowania liczbami – doniesienia z najnowszych badań
  • Etiologia i patomechanizm dyskalkulii
  • Mózgowe podłoże zdolności numerycznych
  • Analiza związków liczbowo – przestrzennych u dzieci przed rozpoczęciem nauki szkolnej
  • Modele rozwojowe umiejętności arytmetycznych
  • Jak się bada Mentalną Oś Liczbową? Przykłady paradygmatów badawczych, efekt SNARC, efekt dystansu i efekt wielkości liczby - prezentacja metod badania
  • Umysłowe reprezentacje ułamków – różnice między przetwarzaniem ułamków i liczb całkowitych
  • Wpływ reprezentacji liczb na procesy uwagowe
  • Relacje numeryczno – przestrzenne w pamięci operacyjnej
  • Pro Kalkulia 6-9 - Komputerowy Test do oceny Ryzyka Dyskalkulii – nowe narzędzie do badania procesów kalkulicznych u dzieci w wieku 6-9 lat (szczegółowa prezentacja testu oraz polskich wyników badań z jego użyciem)
  • Opiniowanie postdiagnostyczne z wykorzystaniem komputerowego generatora wyników badania

Blok 2. Diagnoza edukacyjna

  • Charakterystyczne symptomy opóźnionego rozwoju kompetencji matematycznych u dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej
  • Specyficzne objawy rozwojowych zaburzeń numerycznych u uczniów w klasach IV-VI szkoły podstawowej
  • Dyskalkulia rozwojowa- katalog funkcji poznawczych i atlas charakterystycznych błędów w rozpoznaniu zaburzeń liczenia u uczniów w wieku gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym
  • Diagnoza funkcjonalna specyficznych trudności w uczeniu się matematyki - metody i narzędzia badania pedagogicznego
  • Model diagnozy oparty na analizie profilu arytmetycznego, prezentacja narzędzia Profil Arytmetyczny D, U,G i szczegółowa analiza zawartych wszystkich prób testowych
  • Analiza jakościowych wskaźników oceny umiejętności arytmetycznych ucznia z wykorzystaniem foliowego klucza odpowiedzi
  • Profesjonalne opiniowanie postdiagnostyczne

Blok 3. Terapia pedagogiczna w zakresie arytmetyki

  • Wczesne umiejętności arytmetyczne - charakterystyka rozwoju kompetencji liczenia u dzieci 3 – 9 letnich
  • Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych terapii pedagogicznej
  • Ćwiczenia usprawniające integrację funkcji percepcyjno – motorycznych ważnych w procesie liczenia
  • Metody i techniki wspomagające rozwój emocjonalny i aktywność arytmetyczną dzieci rozpoczynających edukację szkolną
  • Zasady konstruowania indywidualnego programu terapeutycznego na podstawie analizy indywidualnych przypadków (ryzyko dyskalkulii, dyskalkulia, dysleksja i trudności w nauce matematyki)
  • Praktyczne metody i formy pracy terapeutycznej na materiale liczbowym
  • Scenariusze zajęć korekcyjno – kompensacyjnych terapii pedagogicznej

Blok 4. Edukacja matematyki

  • Dostosowanie metod i form pracy do indywidualnych możliwości i ograniczeń rozwojowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na II i III etapie edukacji
  • Rekonstruowanie wiadomości i umiejętności poprzez zastosowanie alternatywnych metod liczenia - praktyczne przykłady
  • Wykorzystanie narzędzi terapeutycznych i pomocy dydaktycznych kształtujących pojęcie liczby i rozumowania
  • Scenariusze zajęć lekcji matematyki, wyrównujące szanse edukacyjne uczniów z trudnościami w liczeniu,
  • Ocenianie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach matematyki - kryteria oceny- przykłady dostosowań

Ilosć godzin: 30

Termin: 1-4.06.2017

Miejsce: Świętokrzyskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Milanowskiej Wólce

Cena: 1000 zł (obejmuje szkolenie, wyżywienie, noclegi)

Zapisz się

Kontakt

Z przyjemnością udzielimy Państwu dodatkowych informacji. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

Biuro Centrum ProMathematica
83-010 Rotmanka ul. Malinowa 9
czynne pn.-pt. od 9.00 do 15.00
email: biuro@promathematica.pl

Zapisy i organizacja szkoleń:
tel. 58 6820118
tel. 514 304 600
tel. 514 304 601

Newsletter